Sverigetråden - Känsloupplagan

...

Other urls found in this thread:

youtube.com/watch?v=OwBNsXLfiik
en.wikipedia.org/wiki/Alma-Ata_Protocol
youtu.be/edUuHDweMds
youtu.be/a6zJcDOC7xA
youtube.com/watch?v=CAUvMYfHFe8
youtube.com/watch?v=D85284NRjzw
en.m.wikipedia.org/wiki/1958_Notting_Hill_race_riots
twitter.com/NSFWRedditImage

...

Mys

...

Det här fick mig att tänka.

>dkn ingen semester

Usch mygg...

Är Vitryssland eller Georgien Sovjetunionens rättmätiga efterföljare?

Glöm inte lämna socansökan på måndag, annars blir du hemlös och svälter ihjäl!

>genomsnittlig svensk kvinna

Varför skulle Georgien vara det? Dom hatar Ryssland.
Vitryssland j

...

häxa

så jävla trött

youtube.com/watch?v=OwBNsXLfiik

/heemarmusik/

KANSKE du slipper bli groda.

en.wikipedia.org/wiki/Alma-Ata_Protocol
Georgien skrev inte på upplösningen av Sovjetunionen.

söt kot

>dkn ingen häxa fv som kan förstora min qk och använda mig som dildo

för ung?

youtu.be/edUuHDweMds

varför är varg så jävla smart när han lever i skogen? Hur mycket gifter tar vi upp i vår vardag av storsamhället?

f1h1

Lennarth...

>det var den första februari 2015 som ica-stig byttes ut av loa
>2015
tiden springer bokstavligen iväg

>2014 var 3 år sen

Finns östrogen i sjöar med, dessutom har jag för mig att de dricker vatten ur kopparkärl med.

Ut din vidriga pedofill. Såna som dig ska läggas under schavotten medan massornas jubel når skyarna på det storatorget. Folket får äntligen utrota allt dekadent judisktskräp, åååå vilken seger åååå vilken längtan.

...

Jag ska hänga en icke-arier (i ett snöre, som bete) för att sno hans mustasch-DNA.

>Ut din vidriga pedofill
>spara bilden i smyg

>alla är dekadent judisktskräp som mig själv

vad pågår i den här tråd1

trodde inte det var 2015, minns fortfarande hur vi brevade om det i tråden

hei gutta

Lagom

omg hej säpo!!!!!!!!!

gå lägg dig jonte, skola på måndag

>föll för rostispropagandan

Hur får man norsk fv?

vad antyder du ens

youtu.be/a6zJcDOC7xA

Jädra skön låt jonte breva här om dagen

Historiskt intresserade gutar brukar ofta påpeka att Gotland var självständigt under medeltiden och endast stod i lös relation till kungariket Sverige. Stämmer det? Visst blev Gotland en del av Sverige under Magnus Ladulås, om inte redan tidigare?

Under äldre medeltid stod Gotland definitivt utanför det svenska riket. Öns stormän och bönder deltog inte i svenska kungaval, och de band som fanns till härskarna på fastlandet var endast av överhöghetsnatur – dvs. gutarna kunde erkänna en och annan svensk kung överherre, men utan att detta hade några praktiska konsekvenser. Detta förändrades dock under andra hälften av 1200-talet, då den svenska kungamakten stärktes kraftigt och allt fler perifera landskap drogs in under kronan. För Gotlands del vet vi att kungamakten visade framfötterna år 1285, då bönderna tvingades betala årlig tribut och så kallad ledungslame (en för epoken vanlig skatt). Gutarna måste också förplikta sig till att inte skydda kungens fiender. Icke desto mindre behöll Gotland en hel del självstyre i avtalet.

**Nästa förändring **inträffade redan tre år senare. Den bakomliggande orsaken var Hansans växande makt. På 1280-talet framträdde den tyska köpmannasammanslutningen på allvar som en organiserad maktfaktor i Nordeuropa. De tyskdominerade handelsstäderna vid Östersjön slöt allianser och lovade att komma till varandras hjälp om behov skulle uppstå. Visbyborgarna var med om att sluta sådana förbund år 1280 och 1287. De gutniska farbönderna kände sig hotade av att hansestäderna sökte muta in sjöfarten för egen räkning, och de hade skäl att vara oroliga. Av källorna framgår att hanseaterna med kraft sökte begränsa konkurrenternas seglation.

ingen bryr sig

Därmed urholkades den intressegemenskap som förenat farbönder och borgare. Visby gjorde sig fritt från övriga ön. Den ringmur som byggdes kring staden blev ett tecken på frihet och försvarsvilja gentemot bondesamhället. Enligt en uppgift skall borgarna också ha infört tullar och pålagor riktade mot landsbygdens folk. Farbönderna svarade med att gripa till vapen.

År 1288 utbröt krig. Vi läser i visbyfranciskanernas årbok att borgarna segrade och firade triumfen med en procession genom staden. Med jungfru Marias bild framför sig demonstrerade de sin stolthet över segern och sin tacksamhet mot de himmelska makterna. Senare, påpekar årboksförfattaren, förliktes parterna under kung Magnus ledning, och borgarna fick rätt att bygga murar kring sin stad. Även Petrus de Dacia, priorn vid dominikankonventet i Visby, nämner konflikten. I ett brev till Christina av Stommeln skriver han att ett stort krig mellan stad och land bröt ut år 1288. Uppgiften är samtida: Petrus avled under fastan året därpå.

**Men slutade **verkligen kriget med Visbys totala seger? Jag misstänker att det snarare rörde sig om ett dödläge, att borgarna vann militära framgångar men inte förmådde pacificera farbönderna. Hur kunde annars kung Magnus intervenera som förlikande part i målet?

Inget förlikningsdokument har överlevt, men i gengäld har vi ett utförligt underkastelsebrev i behåll. Här ser vi hur de tyska och gutniska fogdarna och rådmännen i Visby underkastar sig kung Magnus, uppenbarligen mot att deras frihet från landsbygden erkänns. Underkastelsen var ett pris borgarna var villiga att betala för sitt oberoende på själva ön, och kungen var inte sen att utnyttja läget till sin fördel.

bare vær deg selv

Brevet börjar med att borgarna erkänner att de gjort fel, att de förbrutit sig mot konungen. De hade inte rätt att på eget bevåg bygga en mur eller begå övergrepp mot folket, och som straff skall de betala 2 000 mark lödigt silver i gotländsk vikt samt 500 mark silver i gängse mynt vid fastställda tillfällen – pengar som gick rakt in i den kungliga kistan. I fortsättningen lovar de att avhålla sig från att inskrida med våld mot folket på ön utan att först ha vänt sig till kungen. Dessutom lovar borgarna högtidligt, med angivande av garantier, att vara den svenska kungamakten trogen i allt. Att Visby brutit sig loss från Gotland innebar alltså, vill brevet inskärpa, inte att staden även separerat från Sverige.

Det gotländska inbördeskriget fick som viktigaste följd att båda sidor, landsbygd och stad, knöts närmare till det svenska riket. En återgång till läget före 1285 var orealistisk efter kung Magnus förlikningsdom. Från att ha varit en oberoende ö under vag svensk överhöghet hade Gotland på kort tid splittrats i två juridiska enheter, vilka båda böjde sig fastlänningarnas monarki.

Stenkorset restes cirka 1380 som ett minnesmärke över de cirka 1800 gutar som här stupade i striden mot kung Valdemar Atterdag och hans danska krigshär. Slaget ägde rum en het sommardag den 27 juli 1361. Under grässvålen döljer sig nu flera massgravar med de omkomnas kvarlevor. Från den gotländska landsbygden deltog en i hast hopsamlad bondehär och man "gick man ur huse" och för att försvara sig deltog allt från unga tonårspojkar till gamla gubbar. De flesta var dessutom oerfarna och beväpnade med sina egna primitiva vapen. Stadens portar förblev under striden stängda och gutarna utlämnades helt till fienden. De stupades kroppar begravdes utan åtskillnad i ett flertal massgravar.

Han tappade SYRA!? Hoppas det inte var Chlorine Trifluoride, det smällter allt.

>De flesta var dessutom oerfarna och beväpnade med sina egna primitiva vapen
>leva under medeltiden
>inte kunna närstridstekniker samt bågskytte
>inte ha minst ett professionellt vapen i familjen utifall att
kek jävla idioter favä

Klorintrifluorid.
>märker att jag tydligen har en bild laddad
jahapp vi får hoppas att det inte blir en semester då grabbar

*fiser under täcket*
*andas in djupt*
aaaaaahh

Den danska kungen hade hyrt in Tyska teutoniska riddare som på bilden.

Syra är fett nice men jag förstår inte folk som bara slänger i sig utan att veta vad det är

>I was pretty jacked up on marijuana

mm samma Teutoniska riddare som Polska och Lettiska bönder besegrade?
De hade kunnat vinna om de tränat lite. Fan om man lever under medeltiden får man fan se till att man kan försvara sig. De verkar inte ens haft en milis

lägga mig utan att borsta tänderna j/n?

N

kommer ju att borsta dem när jag går upp i morgon ändå

Hur differentierar man mellan nbögar och hjärnkultingar?!
youtube.com/watch?v=CAUvMYfHFe8

Nej. Bättre att borsta varje kväll INNAN rötan får fäste...

du brevade för 16 min sen, du hade kunnat borstat tänderna 8 gånger vid det här laget

är trött, skulle ta mig 16 minuter att borsta dem

Har sökt civilekonom till hösten grabbs. Är det ett meme? Vet inte varför men känns som att jag inte vill gå det endast p.ga att det är en av de mest populära programmen nu + att det känns som att personerna som går där är samma personer som bara hade på sig märkeskläder på gymnasiet. Någon som gått/går?

>dkn man inte har något stort intresse för något specifikt område så ekonomi känns allmänt och bra

orkar inte göra två blogginlägg så gör 2 i 1

#1
>ca två veckor sedan
>har en kråka som sitter som berget i näsan
>försöker pilla bort den tills det gör förjävligt ont och jag ger upp
>dkn jag antagligen skapade ett sår som känns som ytterligare en kråka som sitter som berget och kommer tillbaka hela tiden och värker som in i helvete

#2
>tvättade förut
>orkade inte lägga ner mer tid på att hänga upp skiten på tork
>känner att lakanen inte torkat helt men hoppas det inte är någon större fara
>nu måste jag ligga i en plaskblöt iskall säng

user

>samma personer som bara hade på sig märkeskläder
Det stämmer säkert, till viss del. Du själv får också lite mer stil på ett sådant program. Men det finns alltid "normalslitna" typer, alltid, överallt. Bara att ha Stefans livshistoria i bakhuvudet när du långsamt byter upp dig.

Du tänker nog rätt

"god"morgon

"morgon"

>dkn känner så varje morgon

när börjar morgonen enligt dig?
längtar faktiskt till när jag börjar jobba om en månad

lyxigt

youtube.com/watch?v=D85284NRjzw

Upp och hoppa :3

#1 fräs dig efter en varm dusch, inga smutsiga fingrar eller vassa kråkor
#2 som man bäddar...

Saknar den friheten, sedan nervskada måste jag upp och röra på mig för att kunna laga/hämta mat till kvällen.

Alright lads, gimme a svenska gf please

Sorry, swedish girls don't date white peo-
>Poland
Right this way.

Mhm.

men breva något

*brevar en flicka*

det får väl duga...

>dkn man kommer aldrig vara chad dunderkuk

Skal bestige er fjell idag
Blir å skrive propaganda i "postkassa" (Liste der du kan skrive at du var på toppen)

Breva saker som får er att fundera
en.m.wikipedia.org/wiki/1958_Notting_Hill_race_riots

>dkn ingen fjälla att bestiga

mer sånna här gifar?

Nej.

...

God natt.

swag clean diskmaskin

Var inte ledsen min vän

har suttit och uppdaterat samma fyra döda trådar i 3 timmar nu
kom till min nivå

Skjut dig

känner mig mer hopplöst uttråkad

...

>dkn man aldrig kommer att dö ärofullt i strid

Det är inte ditt fel

...

>dkn man aldrig kommer att begrava ansiktet i en kvinnas rumpa

Varför blir man äldre?
Jag vill inte bli en gubbe...hatar gubbgrejer och gubbskoj...

Finns att köpa för typ tusen dollar, men visst, de är inte äkta

>inte begå sig själv innan