Sverigetråden - Gotlandupplagan

När Skåne 1360 hade återgått till Danmark hade den danske kungen för avsikt att låta de rika köpmännen i hansestäderna betala för en förnyelse av sina privilegier för handeln.

Det privilegiebrev som Valdemar 29 juli 1361, två dagar efter slaget vid ringmuren, utfärdade för Visby tillförsäkrade staden "alla de rättigheter och friheter som den sedan gammalt innehaft". I brev från Visby till övriga hansestäder 1362 sägs hansans gods i staden ha räddats genom att betala för det, vilket skulle kunna innebära att någon slags beskattning utkrävts. Valdemars angrepp på Visby ledde till konflikt mellan Danmark och hansan, som såg Visby som sin stad.
Det privilegiebrev som Valdemar 29 juli 1361, två dagar efter slaget vid ringmuren, utfärdade för Visby tillförsäkrade staden "alla de rättigheter och friheter som den sedan gammalt innehaft". I brev från Visby till övriga hansestäder 1362 sägs hansans gods i staden ha räddats genom att betala för det, vilket skulle kunna innebära att någon slags beskattning utkrävts. Valdemars angrepp på Visby ledde till konflikt mellan Danmark och hansan, som såg Visby som sin stad.

Kung Valdemar seglade med sin flotta först mot Öland. Efter att ha intagit Borgholms slott gick flottan till Gotland. Den 22 juli siktades vid Stora Karlsö en flottstyrka bestående av bland annat koggar. Eskadern omfattade trettiotalet fartyg. Landstigningen ägde rum senare på dagen, möjligen i Vivesholm vid Klintehamn, alternativt vid Kronvalds fiskeläge på Ekstakusten på öns västsida. Enligt de samtida berättelserna satte sig den i hast uppbådade lantbefolkningen till motvärn och utkämpade flera häftiga strider mot Valdemars 1800 knektar av vilka värvade tyska soldater utgjorde huvuddelen. Dessa var yrkeskrigare i modern rustning. Den gotländska folkuppbådet, fördelat på sex stridsavdelingar, så kallade settingar, slogs tillbaka den 24 juli vid Fjäle myr.

Other urls found in this thread:

youtube.com/watch?v=IeiI4GNBt4s
svd.se/historiskt-skifte--nu-finns-fler-syrier-an-finlandare-i-sverige
svd.se/historiskt-skifte--nu-finns-fler-syrier-an-finlandare-i-sverige/om/sverige
reddit.com/r/investing/comments/6as4wn/as_a_genuine_cryptoenthusiast_i_was_fairly/
reddit.com/r/ethtrader/comments/6as0ag/etc_trolls_in_rinvesting_trying_to_confuse_new/dhgwqu7/
twitter.com/SFWRedditGifs

ä

Den sista av tre stora sammandrabbningar stod utanför ringmuren. Den 26 juli marscherade Valdemars trupper till Visby dit de nådde före den gotländska milisen. Den 27 juli angrep Valdemars trupper först gotlänningarna med armborst. Detta antas ha slagit ut en femtedel av gutarnas milis. Därefter vidtog närstriden i vilken bondehären lätt kunde besegras. Under slaget hölls stadsportarna låsta. En lübsk krönika berättar mer allmänt om ett blodigt nederlag eftersom bönderna var obeväpnade och ovana vid strid. Enligt en Visbyuppteckning stupade 1 800 gutar i slaget. På den danska sidan miste 300 knektar livet. De begravdes i fem-sex massgravar nära Solberga nunneklosters kyrkogård, vid Söderport. De fallna begravdes iförda sina rustningar medan svärd och stridsyxor togs tillvara. Vid utgrävningar har väl bevarade ringbrynjor påträffats tillsammans med annan krigsmateriel från den tiden. En tid efter slaget restes ett minneskors vid Korsbetningen intill Solberga nunnekloster öster om ringmuren. Korsets latinska inskription lyder i svensk översättning "I Herrens år 1361, den 27. juli, föllo framför Visby portar, i danskarnas händer, de här begravda gutarna. Bed för dem."

BÖGAR

Skatt är stöld.

Två dagar efter striderna, kapitulerade rådet i Visby. Därefter öppnades stadsportarna för danskarna. Borgarna i Visby deltog troligtvis inte i striden utanför staden utan hade en annan inställning till den anfallande övermakten än landsbygden och valde förhandlingar när slaget var över för att undvika belägring och en förödande stormning. De hade dessutom bättre möjligheter att kunna förhandla innanför skyddande murar än vad befolkningen hade på den öppna landsbygden. Staden erkände Valdemar som ny härskare över Visby och Gotland och den danske kungen svarade med att bekräfta Visbys stadsprivilegier, bland annat rätten rätt att slå egna mynt. Visbys borgare behöll greppet om stadens förvaltning, beskattning och rättsskipning.

Visby plundrades inte. I stället brandskattades staden som betalning för uppgörelsen. Enligt sägnen sägs kungen ha ställt fram tre ölkar på Visby torg och krävt att Visbyborna inom tre "solmärken" skulle ha fyllt karen med guld, silver och andra dyrbarheter. Enligt en krönika förliste vid Karlsöarna ett av Valdemars skepp med dyrbart gods, som tagits från kyrkor, kloster och borgare, under färden åter till Danmark.

fake news.

HELL SEGER

Svär på heder och samvete att jag inte är judeanon. Är bara medveten om att han är aktiv här pga en annan incident där jag såg han i ett meetupp-foto

Berätta om hur autistisk han är

Fan vad moget och strukturerat denna tråd startade

>Svär på heder och samvete att jag inte är judeanon.

Gonatt tråd1

HELL GOTLAND

nej förfan, nu mår jag dåligt igen, helvete också fyfan FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN
EFITTA JVÄÖEKS FAN HELVETES FITT FAN FJAVÖAFK

Han var en satans plåga när vi var yngre och alla, oavsett skola och område, visste vem han var. Kastade saxar, antastade tjejer, bråkade med allt och alla. Växte upp till en homosexuell stalker på mellanskolan och blev så småningom något normal under gymnasietiden. Vi höll kontakten ett tag när han flyttade till Uppsala och han anklagade mig ständigt för att vara normalbög. Sen fick han ett ragg och blev normalbög själv, men han tigger ändå ständigt om att ses varje gång han är hemma.

Ta det lugnt med att skjuta upp saker i armen tomte

Du kan väl bli full med tjejen?

Kan nog vara rätt mysigt att vara lite buzzed och somna tillsammans när man håller om varandra och myser till det något.

Är mongol favä.

Och det är vi mongoler som oftast är små, så jag vet inte vad du pratar om...

Ta livet av dig.

...

För Heino i tiden.
youtube.com/watch?v=IeiI4GNBt4s

Den psykologiska skillnaden mellan att skjuta på saker i spel och mörda någon ivl är rätt självklar, jämför till exempel glädje med PTSD. Det är stor skillnad på lek och strid.

Men berätta gärna om skillnaden på den sexuella stimulansen när du runkar till en målning och när du runkar till ett fotografi.

skjut dig själv ivl

Skulle du inte knula idag?

Gillade inte riktigt någon sång favä

>är jag
>mongol på båda sidor
>kan inte ens finska
Är det här bra eller dåligt? Syrierna gick ju just om oss som minoritet så jag antar att det är bra att man smälter in

>samba-pajerna som dansade på Quarnevalen på KTH
MIN
KUK

Bara jag som inte orkar titta på mellobidragen men tycker det är roligt att titta på när alla länder ringer in sina poäng i slutet?

Varför ska peddot alltid komma hit varje lördag och förstöra för grabbar?

Källa på Syrierna?

>dkn halvmongol

allt gick bra o så blev lite kyssar men hon var tvungen o sticka hem. men vi ska träffas igen imorgon.
men nej fick inte knula, men dagen har varit bra.
Det är bara det att mitt jävla humör åker ner ibland

> (((kth)))
Pilla med jaktbössan när du är berusad i verkliga livet

svd.se/historiskt-skifte--nu-finns-fler-syrier-an-finlandare-i-sverige

t. avtryckta lålirunkare

Har träffat honom på två T, han är väldigt trevlig

ta ditt liv min vän

svd.se/historiskt-skifte--nu-finns-fler-syrier-an-finlandare-i-sverige/om/sverige

Tack mann1

när är esc rösträkningen

stötte precis på en konflikt mellan olika grupper kryptovalutanissar
herregud vilken avsky dom har för varandra. inte ens inom politik har jag sett sånt här hat

Någon säg till Kloanon att stänga av strömmen innan han spyr och däckar

Grisäckligt.

>han är väldigt trevlig

hehe mm

bara gammalbögar minns detta

Resultatet ska vara klart cirka 00:30 så kanske 45 minuter innan det eller nåt.

>skillnaden mellan 2010 och 2016
Jo, det var väl runt där som allt gick åt helvete fullständigt.

Ingen bryr sig.

Berätta mer, vilka valutor

>dkn klev ur duschen nyss
>dkn lindade handduken just ovanför bröstet istället så det blir som en klänning
>dkn känner mig söt

sidf...

Migrationsöverenskommelsen mellan Alliansen och Miljöpartiet gjordes 2011.

Glöm aldrig bort Alliansens brott mot Sverige.

breva ovanliga sjöstedt

Du kan läsa själv
reddit.com/r/investing/comments/6as4wn/as_a_genuine_cryptoenthusiast_i_was_fairly/
reddit.com/r/ethtrader/comments/6as0ag/etc_trolls_in_rinvesting_trying_to_confuse_new/dhgwqu7/
Speciellt den nedre tråden var intressant.

dkn ingen jävla knulldocka

ICKE-EUROPÉER UT

KKKKVVVVVÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

omg jag trodde jag var den enda som gjorde detta

Håller på att glömma bort hur man pratar finska, är fan inget lätt språk.

Svårt att underhålla kunskaperna när man inte har några mongolvänner.

Sött favä. Slutar den precis under rumpan?

håll käften judeanon e nt sidfg e hans bror samuel heter ja

hur undviker man att skjuta snusen genom hela rummet när man nyser?

Hahaha vissa européer ska hänga med, Jonte

:3
ja :3

fan vad jag vill flytta ut

Har inte sagt något annat, han är ganska rolig.

Men det var han inte i småskolan

28 minuter kvar grappar.

>hon var tvungen o sticka hem
Du e körd grabben, antingen kommer hon ställa in imorgon eller så kommer hon va kall imorgon

sluta snusa

haha bög

Genom att ha en stabil grop där snusen ligger.
Färsking.

Till vad?

är här, men sett hela programmet på tv

>när man inte har dubbla skärmar så man slipper gå mellan
>Australien satte inte sin skrikandekatt-not en gång till

Förhoppningsvis någon typ av händelse

>dkn flyttade ut
>beter mig bara ännu mer som en jävla barnunge

Vad tror du kommer bli skillnad?

>dkn ingen retro fv

är det du artur

nej för det var hon som blev kär i mig först, kysste mig först och ville träffa mig.

tills sverige vinner ÅTERIGEN

BÖ TI

v-vad ska du göra?

Tyst Malta ingen utom du tänder på fjortisar från 2009

Bögtimmen. Märkte att det började rulla iång lite tidigt.

>Vad tror du kommer bli skillnad?
TAPPA VIKT

...

hur kan man bete sig som en barnunge när man är ensam...?

skillnaden kommer vara att jag gör allt precis som jag vill, hur bögigt det än är

kan jag få ett HELL

Blott döden är verklig.

Breva ALLT

Döda dig själv.

Neger de har bögat tidigt i flera månader. Hela dygnet runt, bögtimmen är inte ens en grej längre. De har förstört hela jävla tråden

Han har för stora glasögon.

Är du säker?

Aha vara oanständig är ju såklart mycket enklare.

>de här snubben kan få mer haff än du

När är de här bilderna ifrån? Måste vara i Uppsala

SEGEEEERRR

Tack kapten, ingen hade märkt det om du inte berättat det för oss. Fyfan folk med aspergers borde sättas i läger

Älskar du också bögar?

>två veckor
>kär

Välj en

jag är inte oanständig, jag vill bara göra massa tjejgrejer

Ku i ru känns rätt viktigt. (Inte bögigt såklart)

Ja

Vilken låt var bäst grabbar? Vem röstar ni på?