/Norgetråden/

"klem en venn"-utgave

forrige:

Other urls found in this thread:

youtube.com/watch?v=Ci3xrIaSOqU
nrk.no/ytring/a-legge-til-rette-for-gode-boker-1.13802857
nrk.no/norge/oberstloytnant_-_-kvinner-i-forsvaret-svekker-norges-stridsevne-1.13801757
tv2.no/nyheter/9523958/
twitter.com/SFWRedditVideos

Förste for negere

Jeg syns ikke vi skal skyte ulv.

eugenikk

Dæven. Har pigade lest 15 böker siden april, gutta.

Innafor å sette mål om å lese èn bok i uka?

Forresten hvorfor er det så jævlig vanskelig å få tak i klassikere på norsk? Jeg leser såvidt norsk lenger. Triste greier.

Vi kan skyte deg istedenfor.

noe jeg burde huske når jeg går inn i IKT eksamen???

Enig, jeg synes vi skal slå dem i hjel med spader.

Nei jeg er en ulv.

youtube.com/watch?v=Ci3xrIaSOqU

Slurker i meg en god kopp med kaffe mens jeg lytter på litt aimee mann

EG E SAUEBONDE OG ALL ULV MÅ DO! OG SÅ MÅ EG FÅ ERSTATNING FOR ALLE 50 SAUENE EG HAR MISTA I ÅR!

Les norske klassikere da din brödgjök.

>Har pigade lest 15 böker siden april
Jeg har sett 70 filmer og lest en (1) bok

Mengden boker bor ikke bety noe. Men at en har som mål å lese i det minste litt hver dag, det er jo greit, men å rase gjennom masse boker for sin egen del tror jeg ikke er noe man får noe utbytte av.

jeg er halvveis igjennom en bok på litt over 300 sider
begynte i september

det bildet er ikke særlig komfortabelt

Jeg er opptatt av at man ikke skal skyte ulv.
Ulven er et fantastisk dyr. Den har god kontakt med naturen, den har god hörsel og god luktesans, og den er veldig rask.

Er ikke så mange norske klassikere som interesserer meg. Har allerede lest de fleste som gjör det.

Men hvorfor faen har du lyst til å lese klassikere som ikke er skrevet på norsk på norsk? Det er jo total plebberi

nrk.no/ytring/a-legge-til-rette-for-gode-boker-1.13802857

Når det snakkes om boker... jeg mener dette fostrer dårlige forfattere, potensielt hvertfall, la de leve livet, og skrive på siden.

Slik at jeg får lest litt norsk. Leser nesten bare klassikere og får derfor såvidt lest noe norsk.

Det sa jeg vel kanskje ikke heller at det var, men jeg syntes det har en viss sjarm - varme og liv innendors om vinteren, mens dystert ute, skaper en fin kontrast, om ikke kun i det indre oyet!

Hva har du lest da?

men når man oversetter f.eks Joyce til norsk så mister man jo hele essensen.

jeg leser alle mine boker på engelsk

Utsagn:
>Neger betyr bare svart

Vær så god, her er noen argumenter:

> Selve ordet neger kommer fra det latinske ordet niger, og betyr svart. MEN…
>Ord er i utgangspunktet noytrale, men kan over tid bli ladet med negative eller positive assosiasjoner. Neger er et slikt ord, og betyr derfor ikke bare svart.

>Neger betyr mer enn svart fordi ordet ikke kan skilles fra de hvites undertrykking av svarte mennesker gjennom hundrevis av år. Millioner ble solgt til slavehandel, og de ble nektet de samme rettighetene som hvite.

>”Neger” er annerledes enn å kalle noen hvit, fordi hvite mennesker aldri systematisk har blitt undertrykket som slaver, torturert og diskriminert.
>Når hvite norske språkprofessorer sier at ”neger er et noytralt ord på norsk”, og svarte mennesker sier det ikke er det, hvem er det mest naturlig å hore på?
>Den som blir utsatt for ordet skal få bestemme om det er greit eller ikke å bli kalt det. Hadde du likt at folk kalte deg hva de ville, så lenge de ikke mener noe vondt med det?
>Det hjelper ikke om du selv mener at neger er et noytralt ord, hvis den du bruker det på synes det er sårende, diskriminerende eller provoserende.

>Et annet eksempel på at ord kan bety forskjellige ting for forskjellige folk: Kjærring er et positivt ord nord i Norge, mens det er et skjellsord i sor.

>Språket er hele tiden i endring. For brukte vi for eksempel ordet ”invalid”, som betyr ”uten verdi”. Det har vi sluttet med, og bruker i stedet mennesker med funksjonshemning.
>I Norge har vi hatt en debatt om bruken av ”negerkonge” i Pippi- bokene. Det var vanlig å bruke ”neger” i Norge for, men da hadde vi også et land hvor det ikke bodde mennesker som ble stott av ordet. Når vi vet at ordet kan såre, er det naturlig ikke å lære opp barna våre i å bruke det. Fordi Pippi- bokene fortsatt er i bruk, ble ordet endret til ”sydhavskonge”.

Jeg har bare lest 3, og jeg har 7 uferdige bǿker jeg har startet på siden 2015 en gang som jeg ikke er ferdig med.

Jojo, men om engelsk ikke er originalspråket er det jo forsåvidt det samme om jeg leser den engelske eller norske oversettelsen
I det siste?

>men om engelsk ikke er originalspråket
der har du rett

Hjertet til en hund, kriminalitet og straff og hjerte (kokoro) er de 3 siste bökene jeg har lest.

Er fælt å ha uferdige böker. Er selv halvferdig med 3 böker som venter på at jeg skal fullföre dem, men som jeg sikkert ikke kommer til å gjöre för jeg har glemt hele jævla plottet.

slæt dette

>Språket er hele tiden i endring. For brukte vi for eksempel ordet ”invalid”, som betyr ”uten verdi”. Det har vi sluttet med, og bruker i stedet mennesker med funksjonshemning.
det heter faktisk "mennesker med funksjonsvariasjoner".

Kommer Emilie til å elske meg hvis jeg egenhendig utrydder ulven i Skandinavia?

hvorfor passer ikke bonden bare på sauene sine

>dfn leste idioten av dåståjevskij men så falt jeg ut midt i en av de lange, ramblende dialogene og klarer ikke plukke den opp igjen

fordi han er en grådig kapitalist som ikke tar seg råd til å ansette gjetere

Syntes de lange, rablende dialogene er artige jeg da

Skjer med alle nerdene i tråden?
>lese boker

LOL hva faen?

Hvem er den beste filmen du så av de 70 ?

Du er nesten nodt til å reparere hjernen med litt boker når du henger på 4kanalen.

Eyes Wide Shut

det er faktisk noen i tråden som ikke er kjotthuer...

Sitter og regner matte bare fordi jeg har lyst. Her er noe morsomt.

Andrei Rublev av Tarkovsky, vil jeg tro

>dfn jeg har hodet på venstre og kroppen på hoyre

du er ikke meg, men det er en bra film det og.

jo

brev bok da

joda, men jeg er dårlig til å fokusere

nrk.no/norge/oberstloytnant_-_-kvinner-i-forsvaret-svekker-norges-stridsevne-1.13801757
Du store

Er det i det hele tatt så aller verst å snakke / skrive bedre engelsk enn norsk? Det er jo den veien vi går uansett

:3

jeg orker ikke bry meg om verdens problemer lenger
det er rett og slett for mye

Snakke bedre engelsk enn norsk? Ja, det burde du skamme deg over.

Sotnos!

dette
globalisme er framtida
vi er alle én

tv2.no/nyheter/9523958/
>Voldtok jente (14) på skole – domt til samfunnsstraff
>tiltalte, som er utenlandsk statsborger
Hmmmmmm

Ja det er ille. Å ikke beherske ditt eget morsmål gjǿr deg faktisk dårligere til å tenke, og nei, du er ikke god nok i engelsk til å veie opp for det.

>söstera mi gir kalendergaver annenhver dag i jula til den ene venninna si
>jeg spurte henne hvorfor hun kasta bort penger på slikt tull
>fordi det er koselig. PS. jeg er blakk
>så krangla vi og nå sitter hun på rommet og griner
hvordan får jeg söstera mi til å slutte med konsumerisme-pillen?

...Det er bare en ting å gjore

Hvor gammel er hun? Hvilke gaver er det snakk om?

bare masse ubetydelig dill-dall som kapitalister liker at jenter bruker penger på

Det er nok litt sent hvis hun er så gammel som det hǿres ut som, så du må nok nǿye deg med skadekontroll (prǿv å flytte fokuset til noe billigere). Du må huske at jenter får dyttet på seg konsumerisme mye hardere enn vi gutter gjǿr, og det å ikke henge seg på har stǿrre sosiale konsekvenser for dem.

jeg tror nok du har rett
faen ta faren min as
han var aldri hjemme

får vel bare flytte hjemmefra og kutte kontakten

men men

nå begynner dagsnytt 18

>kjǿper militært autismespill fordi det er interessant
>spiller det litt, men mestrer det ikke fordi det tar mye tid
>finner nytt militært autismespill som ser interessant ut, kjǿper det
>prosessen starter på nytt
HJELP

kanskje du skal slutte å være en autist og la sostera di og venninna hennes ha det koselig

som sagt er nok den eneste losningen å bare komme meg så langt vekk som mulig
til syvende og sist er det henne det går verst utover

Fy faen, dette.

Å få sostera si til å grine fordi hun kjoper gaver til venninna, hva faen

Mat henne med incestpillen

hva er galt med deg? bitter fordi ingen gir deg gaver?

trur du har litt av den derre autismen jeg

Kan du utdype dette ?

t. Har begynt å tenke på engelsk

det holder nå

>Å få sostera si til å grine
jeg kan ikke noe for at hun ikke tåler å bli snakka til

>mann kritiserer kvinne for kritikkverdi oppförsel
>kvinne begynner å gråte
>menn er onde

hver gang

>julen er en kapitalistisk, patriarkalsk heteronormativ feiring og jeg tolerer ikke at min slekt deltar!!!!!

>kritikkverdi oppförsel
Det er snakk om å kjope gaver, jævla turboautister. Det er jul, det er liksom noe folk gjor da.

spǿr meg hva som helst om kapitalisme da

Annenhver dag gikk over hodet ditt eller?

mange sjekler til gojim

>han har ikke hort om julekalender

Jaja, nå skal jeg legge meg i senga og kose med hunden litt

gi meg nummeret hennes, jeg kan snakke vett inn i henne.

Det er liksom det man gjor i en adventskalender da

>le (((jodiske triks))) x-DDDDDDD

Nei, dere får bare holde på, jeg gidder ikke å blande meg mer. Synes synd på familiene deres fåvæ, dere kjoper vel ikke julegaver heller, og blir sure om dere får noe fint.

Tenåringsjenter kan ikke hjelpes

dfn hun stemte Rödt og jeg stemte FrP

Dine språklige evner begrenser åpenbart hva du kan tenke på og hvor bra. Det er vanskelig å tenke hardt på ting du ikke har et klart konsept om, og jo flere måter du har tilgjengelig til å tenke på noe jo bedre. Å være flink i engelsk er ikke dårlig i seg selv, for det gir deg jo flere muligheter, men dette er ikke bra om det går ut over mulighetene dine på norsk. Du klarer aldri å ta igjen forspranget til noen som er like flinke og har det som morsmål uansett, og dette kommer fra noen med et engelsk vokabular som overskrider det mange med engelsk morsmål har. Jeg merker selv forskjell på å tenke på ting jeg har lært på norsk, på engelsk, og på begge språk.

Du kan sǿke opp og lese masse interessant om hvordan språk påvirker hvordan du tenker om du vil.

Slutt å plage söstera di med den rare ideolgien din.
Ingen bryr seg.

Jeg er en amerikansk "neger" og jeg elsker å knulle kvinnene deres. Spor meg noe.

JEG ER LEI MEG
JEG VIL DOO
JEG ER HELT ALENE
*melodi*

Så idiotien går definitivt i arv da. Dere stemte begge hyklersk.

Jeg skal bestille Amerikansk psycopat fra Haugenbok.
Noe mer jeg skal ta med i farten?

...

bare gi meg en big mac fåvæ

Kvinner burde ikke få delta i debatt om seriose emner

>konsumerister i tråden som hvit-ridder for söstera mi

hva om de er Margaret Thatcher?

>autister som kjefter på sostera si til de begynner å grine over småting fordi han har brukt for mye tid på internettet og blitt fullstendig ideologisert

hva spill

t. nihilist som gir faen i alt