/norgetråden/

hanreitarjei-utgaven

forrige:

Other urls found in this thread:

nrk.no/trondelag/sverre-fikk-uventet-naermote-med-skogens-konge-1.13480383
youtube.com/watch?v=JvcEP0EjqIc
youtube.com/watch?v=e0ybnLRf3gU
youtube.com/watch?v=FvpsVgD8BcE
youtube.com/watch?v=cznpPMomJXw
youtube.com/watch?v=4SGBX3xKwFo
youtube.com/watch?v=WvWPdrKbwhw
youtube.com/watch?v=10rysNAZx84
twitter.com/NSFWRedditImage

henger meg nå

Hi

norrǿnt?

god morgen

tar vel også setter på litt Fargo jeg da

...

Har du noe interessant å si om tiden akuratt når kristendommen og åsatruen sameksisterte her til lands? Jeg har noen fjerne minner om noen kunstverk og musikkstykker som blandet norron mytologi og kristendommen, men jeg kan som sagt ikke huske helt hva dette dreide seg om.

jæ fåvæ

Sier jæ og jæi litt om hverandre fåvæ.

Island hadde en kort periode der kristendom var vedtatt religion, men hedninger kunne dyrke i det private. De fikk også spise hestekjǿtt og sette ut vanskapte barn for å dǿ. Ellers var de kristne nokså voldsomme og intolerante under denne perioden, overalt i Norden. Noen runesteiner i Sverige kan kanskje ha både torshammer og jesuskors på seg, og det virker jo veldig selvmotsigende. Det kan bety mye rart. Man kan tolke det som at runesteinen markerer graven til en respektert hedning som hadde fått sǿnner eller dǿtre som var kristnet.

Jeg lurer på om det du har sett er islandske utgaver av eddaene fra middelalderen? De ble gjerne gitt et "forkristnet" preg. Og det er forresten kanskje skaldene på Island som vi skylder aller stǿrst takk for at den norrǿne mytologien er overlevert i så stor grad som den er. Skaldene var ganske dypt respekterte i sin tid, og deres erhverv krevde i sin natur god kjennskap til gamle dikt, hvilket igjen krevde stor kjennskap til fǿrkristne myter. Til og med sekulære skaldedikt kunne ta i bruk flere kenningar og heiti som var baserte på den gamle mytologi.

Når dode den norrone gudetro ut?

Takk for nok et informativt brev. Det er godt mulig at jeg har sett ting fra rett etter kristendommen ble normalen, og at jeg bare har sett kristne ting som fortsatt har den norron-aktige estetikken, det jeg har sett er et ganske fjernt minne.

God m- nei jeg.....

nrk.no/trondelag/sverre-fikk-uventet-naermote-med-skogens-konge-1.13480383

absolutt villmann

Did she delete everything because her baby is black?

NÅ MÅ FAKTISK NAUTENE STÅ OPP.

Kan du forklare hvorfor islendinger uttaler jeg slik som vi gjör(med unntak av at det ikke er en hard g lyd selvfölgelig)?

Grunnen til at jeg lurer er fordi på norrönt så var det vel "Ek" og det virker litt merkelig at islendingene har fått samme språkforandring som Skandinavia når resten av språket deres er mer eller mindre helt likt norrönt.

hva skall dere i dag da

Sjekke disse dublettene

vaov du fekkk trippletter jo!

islandsk likner mye på klassisk norrǿnt, men det har likevel skjedd mange utviklinger der borte. spesielt vokalene er svært ulike. overgangen ek > ég er jeg litt usikker på. den er ikke regelmessig. i eldre moderne islandsk, rundt 1850-1950 (cirka?), stavet de ordet akkurat som danskene gjǿr: altså ⟨jeg⟩. alle tilfeller av é ble faktisk stavet som je, dette er i samsvar med uttalen. med andre ord ble f.eks. "ég sé" (=jeg ser) stavet som ⟨jeg sje⟩. men i motsetning til "ég" er "sé" (uttal /sje/) en regelmessig utvikling fra norrǿnt.

jeg tenker at det er lånt inn fra dansk. husk nå at dansk faktisk har vært offisielt språk på Island gjennom tidene, helt opp til Islands uavhengighet etter andre verdenskrig.

jeg så ikke denne. Island var det siste landet som ble kristnet, litt etter 1000. de fǿrste nordgermanerne (vikingene) ble kristnet rundt 900.

islendingene hadde en skald som het "Hallfred, den problematiske skalden", han diktet i perioden da Island ble kristnet. han skal ha diktet dette fǿr han dǿde rundt 1007: "Slik er det med norgeskongens skikker at blot er blitt forbudt, de fleste av oss blir tvunget til å forlate spådommene fra nornene som vi pleide å tro på. Alle kaster Odins ætt for vinden, og jeg selv blir også tvunget vekk fra Njords forfedre for å dyrke Jesus."

som du vet finnes det fremdeles gærninger i dag som dyrker de germanske gudene. svaret på spǿrsmålet ditt kommer altså litt an på hvordan man definerer ting.

SORTNET

Kilde? Hvem er dette? Hu ser sot ut.

>jeg vet ikke hvem Voe er
nå tuller du.

>impliserer at jeg noensinne la meg
prove å holde meg våken til jeg kan legge meg til rasjonell tid

hvem tid er det du tenker at du skal sove da?

> Emilie Marie Nereng, kjent som Voe, er en norsk tidligere blogger fra Honefoss. Etter at hun begynte å blogge i mars 2009, ble hennes blogg Norges mest leste i 2009/2010, med 3,5 millioner treff i oktober 2009.

Rart jeg aldri har hort om henne selv om jeg er i aldersgruppen hennes.

> aldersgruppen hennes
> fodt i 1995

Okei jeg er 2 år yngre :P

>2000 var for 30 år siden

sånn 10-11 tiden.

vi /island/ nå

fikset

>dfn for smart til å ikke kjope påskegodt i dag også siden det er på tilbud

youtube.com/watch?v=JvcEP0EjqIc
>dfn du ikke kan fransk, hvertfall ikke quebecois så du kan ikke synge med

hva faen er libanon i sverigetråden?
livet mitt er en logn

gla jeg har forhuden gutta

men det er jo så mye mer renslig uten og jentene liker det bedre

Får vell ta meg en dusj også spasere til butikken jeg da....

vad menade de med den där skarpa gränsen mellan rött och blått i norr som helt händelsevis följer landsgränsen?

De mente vel at finner prater finsk.

glem det, jeg kan ikke lese.

jaså ja

>jeg tenker at det er lånt inn fra dansk. husk nå at dansk faktisk har vært offisielt språk på Island gjennom tidene

Ja, jeg lurte på om det var noe sånt ja. Fordi det mest logisk iaf fra det lille jeg har hatt i lingvistikk så pleier det å være noen saklige regler for fonetiske forandringer.

Ek til eg ville vært ganske forståelig, men på samme tid så var det vel muligens dialekter i norrönt tid også, som kanskje er grunnen til at vi har alle disse variasjonene i pronomen i dag.

Hva tenker folket om Trumps angrep av Syria?

>Trump
>Angrep syria
han var der ikke nede han

Det var jo han som beordret det. Du vet akkurat hva jeg mener

ja, jo. i vikingtid hadde vi ingen e-rune, så "ek" ble stavet med runer som ᛁᛅᚴ (iak) overalt, uavhengig av hvordan man faktisk uttalte ordet.

Jeg folte sterkt at det var en fornærmelse mot livet i seg selv.

Interessant. Er vel ikke så rart, selv England hadde jo ingen offisiell stavelseskontroll för på 1600-tallet.

Middelengelsk hadde faktisk mye nærmere samsvar mellom uttale og skriftspråk för.

youtube.com/watch?v=e0ybnLRf3gU

Rart hvordan ortografien blir helt hanreia med engang lingvistikere blander seg inn.

Hvor er "ie"
Kjente en som sa det

da går jeg

Toten sier "je" i alle fall.

hei

Har tråden fortsatt fimose?

Hell seger

Aldri hatt fåvæ. Og hvis jeg hadde hatt det så hadde jeg gjort noe med det for lenge siden.

Hva horer dere på idag karer ?

Ingen bryr seg, navne homse

>j-jeg trodde dette var en hyggelig tråd..

...

jeg klarer å trekke den bak men det strammer ganske mye

Glemte faen mæ musikken
youtube.com/watch?v=FvpsVgD8BcE

ikke få meg til å se kaiji igjen

youtube.com/watch?v=cznpPMomJXw

Gode greier. Burde sjofe kaiji for eller siden. Snart ferdig med Inital D og Tatami Galaxy. Er det bra serie anonsen ?

HAN HATER DET

>dfn de lagde en god del av sesong 3 kun til pachinko maskina
burde være ulovli
youtube.com/watch?v=4SGBX3xKwFo

En av de beste æ har sett.

KUYASHII

kjoper med en pose smash til alle i tråden

Kjop sorlandschips istedenfor

Det er da ikke nok med bare EN

Gratulerer med dagen, Adolf! xoxo

>refererer til et reklameslagord som en vits
>radioresepsjonen

fy faen

youtube.com/watch?v=WvWPdrKbwhw

>dfn alle har sex bortsett fra meg

youtube.com/watch?v=10rysNAZx84
vræl

>og meg

skal vi... sammen...

...

SLUTT OPP

˙˙˙iǝɥ

Ikke si det fåvæ. Generasjonene som er rundt 18 år og eldre nå har visstnok mindre sex enn tidligere generasjoner, og bare sitter og spiller PC i steden.

gjore norge stortslåt ijgen

Guttene ja, jentene har mer sex enn for.

Nja. Det har vel utviklet seg slik at 80% av jentene har sex med 10% av guttene.

Bare vent, snart kan man ha sex med PC-spillene.

>denne "statistikken" igjen

>Han bryr seg om sex
>Han bryr seg om sexlivet til jenter
>Han vil ha en jomfru jv

Jenter trenger bare å si hei, guttene må være morsomme, kjekke, sterke, og jobbe hardt for det. Beta gutter bare gir opp, og alpha guttene får all fitta de vil ha.

>DRA TIL HELVETE DARWIN!!

Tallene stemmer ikke i det hele tatt da, med mindre menn klarer å få barn uten å ha sex. Formodentligvis har noen til og med sex uten å få barn.

>>Han bryr seg om sex
Sex er jo ganske fantastisk da.
>>Han bryr seg om sexlivet til jenter
og?
>>Han vil ha en jomfru jv
Vil du ha en jv som er blitt brukt som sædbank?

>alpha

Det er derfor kvinnefrigjorelse var en dårlig idé og ekteskap og religion er en bra ting. For fikk alle, til og med betaene seg en dame, nå får kun de beste det mens kvinnene som vanligvis hadde valgt en beta knuller seg opp på tjukka av en alpha og lever på statens regning.

>antyder at jeg vil ha jv
>antyder at jeg ikke er tilfreds uten jv
det foles godt å være fullendt.

>tror på alfa/beta
Det var til og med dårlig forskning på ulver som forlengst er forlat. Det er latterlig at folk bruker det på menneskeoppfǿrsel.

>vi er alle likeverdige!
>vi er alle alfa!

>For fikk alle, til og med betaene seg en dame

Lögn og fanteri.

>han tror att mennesker er bedre enn dyr bare fordi.